[:fa]تارتان (Tartan) کلمه ای است که اکثر مردم آنرا شنیده اند و هر کسی که اندکی با ورزش سر و کار داشته باشد روی کفپوش تارتان راه رفته و ورزش کرده است.

کفپوش تارتان

تارتان یکی از انواع کفپوش ورزشی مصنوعی است که از مواد گرانول لاستیکی و پلی یورتان تشکیل می شود و در همه شرایط آب و هوایی کاربرد داشته و به صورت ویژه برای ورزش دو میدانی و همچنین برای سایر ورزشهای میدانی در فضای باز کفپوش مناسبی است. کفپوش تارتان اولین بار توسط کمپانی معرف M3 تولید شد. این کفپوش به ورزشکاران اجازه می دهد که در شرایط آب و هوایی نامساعد، بدون هیچگونه تاثیر منفی روی عملکرد و قدرت آنها به ورزش بپردازند.

از آنجا که کلمه تارتان اولین بار روی این کفپوش توسط کارخانه معرف آمریکایی M3 نامگذاری شد و بازخورد خوبی در بازار داشت، امروزه این واژه به همه کفپوش های که برای ورزشهای دو میدانی به کار می رود، گفته می شود. همانگونه که بیان شد تارتان به صورت تخصصی برای ورزش دو میدانی و پیاده روی است، ام از آن بعنوان کفپوش ورزشی در سایر ورزشهای فضای باز همانند بسکتبال، والیبال و…. هم استفاده می شود.

لایه های کفپوش تارتان

تارتان شامل دو لایه اصلی است که سطح رویه آن قابلیت عبور و گذردهی آب را دارد و لایه زیرین آن چسبندگی بهتری را با بستر و زیر کار ایجاد می کند و به صورت لایه ضربه گیر است. این لایه ها با پرایمر به سطح زیرین و با چسب به هم می چسبند.

تولید کننده های مختلف، لایه بندی مخصوص خود را برای این کفپوش دارند. با این حال به صورت عمومی لایه های تارتان عبارتند از :

  1. بستر بتنی یا آسفالتی
  2. پرایمر لاستیک
  3. پرایمر لاستیک
  4. گرانولی SBR
  5. پلی یورتانی (خاصیت چسبندگی بین لایه ها )
  6. لایه در زبند آب (Sealer) اختیاری

مزایای تارتان

تارتان کفپوشی بسیار مقاوم در برابر سایش و خط و خش پذیری است. از آنجا که ورزشکاران دو میدانی از کفشهای میخی جهت استفاده بهینه از انرژی در مسابقات استفاده می کنند، بسیار مهم است که کفپوش ورزشی هم راحتی را برای آنها ایجاد کند و هم در اثر ضربه ناشی از میخ کف کفشها، آسیب نبیند. کفپوش تارتان این دو ویژگی را باهم دارد که آنرا از سایر کفپوش ها متمایز می کند. بر اثر فشار ناشی از ورزشکاران سنگین وزن، دچار خرابی و تاثیر منفی نمیشود.

مراحل اجراء:

  • پاششی
  • لایه لایه (ساندویچ)
  • کامل (فول)

سست پاششی : این روكش كه معمولا براي زمين های تنيس ، بازيهای توپی و ميدانهای دوميداني نيز از آن استفاده می شود، نيازمند مرحله بتونه نيست و مخلوطی از پودر لاستيك رنگی با نوعی چسب PUR دو قسمتی كه حاوی حلال می باشد، پمپ مخصوصی بر روی آن پاشيده می شود. ميزان مصرف چشب 1200 گرم و پودر لاستيك رنگی آن كه اندكی زبر نيز هست 800 گرم در هرمتر مربع مورد استفاده قرار ميگيرد. در صورتيكه خريدار تقاضای ثبات رنگ آن را برای هميشه داشته باشد به ميزان 200 گرم لاك بر روی آن پاشيده میشود.

 سيستم لايه لايه (ساندويچ) : اين سيستم كه دارای قيمت متوسطی است چون از خود آب را رد نميكند حتما بايد سطح در شيب 10-6 در 1000 به طرف داخل مراقبت بيشتری كرد.

 در اين روش پس از اجرای بتونه چسب تارتان كه فاقد حلال است و از مواد دو پايه ای و از جنس PUR تشكيل شده و به رنگ اخرائی و هم رنگ با دانه های تارتان است و با ضخامت mm2 و به وسيله پارو هايی مخصوص اجرا ميگردد. اين ماده داراي مقاوت نفوذی 75 و مقاومت كششی N/mm 2/3 و مقاومت پارگی N/mm7/3 و تغيير طول نسبی 2- + 60% بوده و مي بايست حتی المقدور و در هوای گرم اجرا شود و مصرف آن در هر متر مربع 3 كيلو گرم در هر متر مربع ميباشد.

روش كامل (فول)  اين روش كه آخرين روش و گرانترين و بهترين سيستم است مورد پذيرش فدراسيون بين المللی دو و ميداني است و انجام مسابقات بين المللی تنها به روی آن قابل اجراء است پس از اجرای بتونه با سيستم لايه لايه كاملا مشابه است و چنانكه گفته شد تفاوت آن در اجرای لايه ضربه گير است كه چسب آن از نوع چسب رويه تارتان است تشكيل می دهد كه آن را به صورت چند مرحله و يا با مخلوط كردن آن با خرده لاستيك سياه رنگ ماشين های مخصوص به اجراء ميگذارند و چنانكه گفته شد نيازمند مرحله بتونه نيز هست.

شرکت تولیدی صنعتی آتیه فوم

راه های ارتباط با ما :

آدرس : تهران – خیابان شوش – ابتدای خیام جنوبی – سمت چپ – نبش کوچه جلالی ثانی – پلاک 18 و 20

شماره های تماس :

02155159231

02155159232

02155606676

02155808185

02155819568

شماره همراه : 09109826447

اینستاگرام : Atiyehfoam

سایت :  www.atiyehfoam.com

ایمیل :  atiyehfoam@gmail.com

واتساپ :    09109826447[:]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up